OPIS ZAWODU
Programowanie, to bardzo ciekawe zajęcie dające możliwość rozwiązywania problemów w kreatywny sposób m.in. tworzenia aplikacji desktopowych, webowych, mobilnych, programowania robotów, pisania gier 3D i robienia wielu innowacyjnych rzeczy w świecie nowoczesnych technologii.
Dziś programista to jeden z najlepiej zarabiających i najbardziej poszukiwanych na rynku pracy zawodów. Eurostat szacuje, że w Polsce brakuje ponad 50 tys. programistów, a liczne oferty pracy dostępne poprzez Internet to potwierdzają. Wiele godzin programowania w tygodniu podczas zajęć szkolnych dobrze przygotuje do pracy w tym zawodzie.
Programista to osoba zajmująca się tworzeniem kodów do wielu różnych typów programów z przeróżnych dziedzin techniki i informatyki. Programy użytkowe, tworzenie gier, strony i aplikacje internetowe, skrypty, programowanie mikrokontrolerów, sterowniki PLC, aplikacje mobilne – ten zawód daje szerokie możliwości zabawy i pracy. Znajomość różnych języków programowania na poziomie rozszerzonym daje duży wachlarz możliwości zdobycia dobrze płatnej pracy i rozwijania swoich pasji. Tworzenie oprogramowania jest jednym z filarów innowacyjnej gospodarki. Jeżeli interesujesz się kodowaniem, na tym kierunku masz możliwość poznania nowych technologii i wybrania własnej ścieżki rozwoju. W klasie o tym profilu poznasz inne osoby interesujące się kodowaniem i informatyką. Programowanie może być świetną zabawą i pasją, która często przekłada się na spore zarobki i ciekawe oferty pracy. Programista jest obecnie jednymi z najbardziej poszukiwanych zawodów na rynku pracy (i najlepiej opłacanych).
Technik programista w KSP.
Uczniowie w naszej szkole zdobędą wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne z kwalifikacji zawodowych w zakresie projektowania baz danych i stron internetowych oraz programowania i testowania aplikacji.
Będą uczyć się programowania w popularnych językach: C++, Python, C#, Java, JavaScript, PHP, SQL, HTML 5 wraz z CSS.
PRZEDMIOTY
Szkoła pomoże Ci rozwinąć zainteresowania w ramach zajęć teoretycznych i praktycznych. Masz możliwość zdobywania wiedzy oraz umiejętności w zakresie:
- tworzenia i administracji stronami WWW,
- tworzenia, administracji i użytkowania relacyjnych baz danych,
- programowania aplikacji internetowych,
- tworzenia i administracji systemami zarządzania treścią,
- projektowania, programowania i testowania zaawansowanych aplikacji webowych,
- projektowania, programowania i testowania aplikacji desktopowych,
- projektowania, programowania i testowania aplikacji mobilnych.
Kształcąc się w tym zawodzie poznasz wiele przedmiotów zawodowych zarówno teoretycznych jak i praktycznych. W trakcie nauki możesz też obrać ścieżkę specjalizacji i poświęcić się zagadnieniom, które najbardziej Cię interesują. Aplikacje mobilne, portale internetowe, grafika 3D i tworzenie gier? Nie ma problemu, Ty decydujesz na co poświęcasz najwięcej czasu i realizujesz swoje projekty.
KWALIFIKACJE
INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych.
INF.04. Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji.
CELE KSZTAŁCENIA
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik programista powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:
1) w zakresie kwalifikacji INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych:
- a) tworzenia i administrowania stronami internetowymi,
- b) tworzenia, administrowania i użytkowania relacyjnych baz danych,
- c) programowania aplikacji internetowych,
- d) tworzenia i administrowania systemami zarządzania treścią;
2) w zakresie kwalifikacji INF.04. Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji:
- a) projektowania, programowania i testowania zaawansowanych aplikacji webowych,
- b) projektowania, programowania i testowania aplikacji desktopowych,
- c) projektowania, programowania i testowania aplikacji mobilnych.
Informacje o egzaminie zawodowym – kliknij tutaj
DODATKOWE UMIEJĘTNOŚCI
- Bezpieczeństwo sieci komputerowych.
Po realizacji kształcenia w zakresie umiejętności bezpieczeństwo sieci komputerowych uczeń powinien być przygotowany do:
1) konfigurowania zapór systemowych,
2) konfigurowania funkcji serwerów pośredniczących,
3) zabezpieczania komunikacji między zdalnymi sieciami,
4) przeciwdziałania cyberprzemocy. - Bezpieczeństwo systemów komputerowych.
Po realizacji kształcenia w zakresie umiejętności bezpieczeństwo systemów komputerowych uczeń powinien być przygotowany do:
1) stosowania zabezpieczenia systemów komputerowych i oprogramowania,
2) wykonywania kopii na nośnikach przenośnych i zabezpieczania kopii tymczasowych. - Budowa i konfiguracja sieci komputerowych.
Po realizacji kształcenia w zakresie umiejętności budowa i konfiguracja sieci komputerowych uczeń powinien być przygotowany do:
1) montowania okablowania światłowodowego w sieci komputerowej,
2) zabezpieczania sieci komputerowej przed nieautoryzowanymi użytkownikami i atakami sieciowymi,
3) konfigurowania urządzeń internetu rzeczy. - Eksploatacja baz danych.
Po realizacji kształcenia w zakresie umiejętności eksploatacja baz danych uczeń powinien być przygotowany do:
1) tworzenia, odtwarzania i aktualizacji baz danych z kopii baz danych,
2) posługiwania się hurtowniami danych. - Grafika 3D i wydruk 3D.
Po realizacji kształcenia w zakresie umiejętności grafika 3D i wydruk 3D uczeń powinien być przygotowany do:
1) stosowania programów do grafiki 3D,
2) stosowania skanerów 3D,
3) drukowania modelu 3D. - Programowanie mikrokontrolerów i prostych układów scalonych.
Po realizacji kształcenia w zakresie umiejętności programowanie mikrokontrolerów i prostych układów scalonych uczeń powinien być przygotowany do:
1) programowania mikrokontrolerów,
2) tworzenia aplikacji za pomocą platformy programistycznej przeznaczonej dla mikrokontrolerów. - Programowanie w języku Python.
Po realizacji kształcenia w zakresie umiejętności programowanie w języku Python uczeń powinien być przygotowany do:
1) programowania aplikacji w języku Python,
2) modyfikowania kodu w języku Python,
3) programowania aplikacji Web w języku Python z wykorzystaniem wybranego frameworka. - Serwis urządzeń techniki komputerowej.
Po realizacji kształcenia w zakresie umiejętności serwis urządzeń techniki komputerowej uczeń powinien być przygotowany do:
1) diagnozowania uszkodzeń w urządzeniach techniki komputerowej,
2) wykonywania napraw komputerów osobistych, laptopów, tabletów, smartfonów lub telefonów komórkowych,
3) odzyskiwania danych z nośników.- Informatyka:
– Programowanie,
– Inżynieria oprogramowania,
– Systemy baz danych,
– Technologie multimedialne i grafika komputerowa,
– Sieci komputerowe.
- Telekomunikacja:
– Telekomunikacja mobilna,
– Sieci teleinformatyczne,
– Multimedia w telekomunikacji,
– Teleinformatyczne sieci mobilne,
– Teleinformatyka i multimedia,
– Modern telecomunications.
- Elektronika:
– technologia i urządzenia elektroniczne,
– radiokomunikacja i telewizja,
– elektronika przemysłowa,
– urządzenia komputerowe i informatyczne.
Tworzenie i testowanie aplikacji.Po realizacji kształcenia w zakresie umiejętności tworzenie i testowanie aplikacji uczeń powinien być przygotowany do:
1) wdrażania projektów programistycznych,
2) testowania aplikacji,
3) przygotowania dokumentacji z wykonanych testów aplikacji.Perspektywa rozwoju naukowego.
Informatykę i kierunki z nią związane można studiować na politechnikach, uniwersytetach, uczelniach wyższych. Ukończenie naszego technikum jest dobrym przygotowaniem do takiego dalszego kształcenia. W czasie studiów można zdobyć tytuł licencjata, inżyniera czy magistra informatyki. Ale ukończenie studiów to nie koniec edukacji informatyka - ze względu na szybki rozwój tej branży należy się uczyć i rozwijać umiejętności zawodowe przez całe życie. Bardzo ważna jest otwartość na zmiany i umiejętność wdrażanie nowych zastosowań w codziennej pracy.
Dalsze kształcenie w zawodzie „Programista”.
Przykładowe kierunki na Wyższych Uczelniach:
- Informatyka:
PRZYKŁADOWE MIEJSCA PRACY
Technik programista może znaleźć zatrudnienie w:
- w firmach realizujących projekty programistyczne, graficzne i webowe,
- w firmach jako twórca programów komputerowych, baz danych i aplikacji internetowych,
- jako tester oprogramowania, pozycjoner stron WWW, konsultant,
- w firmach przetwarzających dane, tworzących programy sterujące zewnętrznymi urządzeniami połączonymi z komputerem,
- firmach tworzących strony i aplikacje internetowe,
- firmach tworzących specjalistyczne oprogramowanie komputerowe,
- jako tester oprogramowania, pozycjoner stron WWW, konsultant IT,
- działach informatycznych wielu firm,
- serwisach komputerowych i punktach serwisowych,
- sklepach komputerowych,
- agencjach reklamowych,
- start-upach,
- bankach, urzędach,
- firmach montujących sieci komputerowe np. światłowodowe lub radiowe,
- firmach zajmujących się automatyką i robotyką,
- firmach zatrudniających w formie pracy zdalnej z zakresu programowania lub projektowania,
- centrach obsługi klienta, help deskach.